De start van mijn ontwerpproces: het moodboard
Een eerste, en tevens heel belangrijke stap in mijn ontwerpproces is het ontwerpen van een moodboard. Nadat ik als grafisch ontwerper kennis heb gemaakt met een nieuwe klant start ik mijn ontwerpproces met het creëren van een moodboard.
In sommige gevallen ontwerp ik een moodboard alleen voor mijn eigen beeldvorming. Hierin kan ik beeldend vastleggen wat ik in het kennismakingsgesprek met de klant heb besproken. Daarnaast is het een ideale methode om te onderzoeken welke sfeer het best past bij de gevraagde opdracht of welke ‘tone of voice’ het beste aansluit. Maar dit zijn niet de enige redenen.
Een moodboard is natuurlijk ook erg handig om de ideeën die ik heb visueel over te brengen naar de klant. Hierin kan ik namelijk de design richtlijnen laten zien. Denk aan het kleurgebruik, gebruik van verschillende vormen of fotografie maar bijvoorbeeld ook tekstgebruik. Zo heeft de klant meteen een duidelijk beeld van mijn gedachtegang.
In de meeste gevallen ontwerp ik 1 á 2 moodboards. Deze presenteer ik aan de klant en samen komen we tot een besluit vanuit welk moodboard ik het verdere ontwerpproces in ga. Natuurlijk ligt in deze fase van het ontwerpproces nog niets vast. Dat is het mooie van een moodboard, je kunt vanuit een moodboard ook weer op nieuwe ideeën komen. En dient dus niet alleen tot verbeelding van mijn ideeën, maar ook als een nieuwe inspiratiebron.