Waarom een kleurenpalet van belang is?
Een van de belangrijkste aspecten binnen het grafisch ontwerp is kleur. Naast typografie, vormen en fotografie is kleur een van de onderdelen van een ontwerp. Kleur geeft een ontwerp meteen een bepaalde sfeer en gevoel mee. Als ontwerper maak ik keuzes op basis van de gevoelens en de psychologie achter de kleuren. Deze keuze is van belang omdat deze bepalend is voor de uiteindelijke huisstijl van jouw bedrijf. Wist je dat kleur de merkherkenning met wel 80% kan verhogen? Daar wil je dus goed over nadenken voordat er zomaar een ‘mooie’ kleur wordt gekozen. Daarnaast heb je maar één kans op een eerste indruk en deze is deels afhankelijk van kleur en we weten allemaal we hoe bepalend een eerste indruk kan zijn.
Nu we weten waarom het kiezen van de juiste kleur zo belangrijk is kunnen we gaan kijken naar een aantal voorbeelden van wat de associaties met een bepaalde kleur zijn. Zo heeft groen een associatie met de natuur. Duurzaamheid, ontwikkeling, harmonie en balans maar ook een gevoel van rust. Oranje is daarentegen weer een hele vrolijke, opvallende kleur die staat voor avontuur en plezier. Een kleur die vrolijkheid, warmte, levensenergie en positiviteit uitstraalt. Blauw is een hele stabiele kleur. Een kleur die vertrouwen opwekt, stabiliteit en zakelijkheid.
Bepaalde kleuren samen kunnen ook weer hele nieuwe gevoelens oproepen. Natuurlijk is dat helemaal afhankelijk van de andere ontwerpaspecten zoals lettertypes, fotografie en de hoeveelheid kleur. De combinatie groen/rood kan bijvoorbeeld een associatie hebben met kerst of met goed/fout. Geel/rood kan richting McDonalds of Wibra gaan, waardoor het misschien een wat goedkopere uitstraling heeft (uiteraard afhankeijk van de rest van de ontwerpkeuzes). Bij geel/blauw denk je misschien wat sneller aan het bekende Zweedse meubelbedrijf. Je kiest dus niet zomaar wat kleuren die mooi vindt.
Wanneer ik bijvoorbeeld een branding ontwerp en bepaalde keuzes maak voor de huisstijl probeer ik mijn klant ook altijd variaties te laten zien. Een logo ontwerp in het geel kan bijvoorbeeld anders ogen dan hetzelfde ontwerp in het paars. Zo begrijpt een klant waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt en kunnen we beter zien en ervaren welke kleur het best passend is.
Nadat we de juiste huisstijl kleuren hebben gekozen (en de bijpassende kleurcode’s in de verschillende samenstellingen hebben uitgezocht) dan begint het leuke werk. Deze kleuren kun je nu namelijk gaan inzetten om de herkenbaarheid van je bedrijf te vergroten. Dat wordt met een kleurenpallet steeds makkelijker. Omdat de kleuren vaststaan kun je deze gaan inzetten op verschillende manieren. Denk aan de website waar de kleuren terug kunnen komen in de knoppen of achtergronden. Gebruik de kleuren in je posts en stories op Social Media zodat de doelgroep meteen doorheeft dat het om jouw bedrijf gaat. Ook kun je de kleuren laten terugkomen in het interieur van bijvoorbeeld je kantoor of praktijkruimte. Groene kussentjes, blauwe muurverf, knalgele kerstballen en een passend vloerkleed. Noem maar op.
Als je eenmaal een kleurenpalet hebt gekozen, blijf daar dan bij. Door de kleuren te blijven gebruiken zorg je ervoor dat je (potentiële) klanten je sneller zullen herkennen. Daarnaast zorgt een juist kleurenpalet er ook voor dat je automatisch de juiste klanten aantrekt. Het zullen klanten zijn die zich verbonden voelen met het gevoel dat jij met jouw kleuren en branding laat zien.